slide-small
slide-small4
slide-small2
slide-small3

Over yoga

Yoga ontstond zo’n 4000 jaar geleden in India. De kern van yoga was een manier om tot een diepere staat van meditatie te komen. Het woord yoga stamt af van het sanskriet woord yuj; zich concentreren of intensief mediteren. Al deze betekenissen draaien om het vertragen van de hersenactiviteit.
Van yuj komen ook de woorden verenigen, samenvoegen, verbinden, een evenwicht herstellen. De beoefening van yoga heeft met name tot doel het samenbrengen van lichaam, geest, ziel en ratio. De oefeningen (asana’s) werden pas later bedacht om de kern van yoga makkelijker te bereiken.
Van yuj komt ook yuk, jouw energie een yuk opleggen betekent dat men zich moet inspannen. Het aanleren van de asana’s (houdingen), de beheerste ademhaling (pranayama), concentratie en meditatie vergen allemaal inspanning, vandaar dat we ons na de yoga ook zo ontspannen voelen. Patanjali suggereert  om de dwalingen,golven van de geest los te laten; opgaan in de sensaties van het lichaam, volg de ademhaling met de geest en observeer je gedachten, let op de ruimte tussen de gedachten, door deze technieken stappen we in ons hogere zelf, zijn we boven de denkende geest, observeren we en ontdekken we….

Yoga is een holistische benadering om lichaam, geest en ziel één te maken.
Op lichamelijk niveau verbeteren de houdingen de flexibiliteit van de spieren en de gewrichten, ook masseren ze de organen en verbeteren zo de werking ervan. Yoga kan verschillende chronische ziektes genezen en het immuunsysteem verbeteren. Veel mensen zeggen dat ze beter slapen door Yoga.

‘Men is zo jong als dat de ruggenwervel flexibel is’ en ‘wanneer men zijn lichaam beheerst, kunnen geest en ziel vrij zijn’…

Een regelmatige ademhaling, diep en bewust, zorgt dat er voldoende zuurstof door het bloed wordt gevoerd. Daardoor kunnen ook onze hersenen die een heel groot deel van onze zuurstof verbruiken optimaal functioneren. Dat vertaalt zich naar beter, gezonder, blijer voelen. Een goede ademhaling is bij iedere houding (asana) belangrijk. We worden ons bewust van onze ademhaling, en om door te ademen, let maar eens op hoe vaak u in het dagelijkse leven de adem inhoudt.

Je kunt heel veel woorden gebruiken om yoga te omschrijven, het gaat om de persoonlijke ervaring, die men nooit aan die van anderen afmeet. Hoe vaker je Yoga beoefent hoe meer je de waarde ervan leert kennen. Aandacht hebben voor jezelf, bewegen met aandacht, in het moment zijn is een persoonlijke reis naar binnen.

Over het Anahata chakra

Het Anahata chakra zit ter hoogte van je hart, in het centrum van je lichaam. Het is het gevoelscentrum, de brug die de onderste en bovenste chakra’s met elkaar verbindt. Bij een geopend hartchakra is er een evenwicht tussen geven en ontvangen en dat zorgt voor plezier in het leven. Het is ook het hart wat aangeeft wat je werkelijk wilt, denk maar eens aan uitdrukkingen als ‘daar gaat mijn hart sneller van kloppen’ of ‘volg je hart’.

In het lichaam verzorgt het Anahata chakra energie voor het hart, de bovenrug en ribbenkast, de lever en longen, de bloedcirculatie en de handen.

Chakra’s zijn psycho-energetische centra’s die, naast je bloedbaan, lympfebaan en zenuwbaan door je lichaam lopen. Deze voorzien alle organen van energie. De knooppunten of splitsingen in deze baan worden chakra’s ofwel wielen genoemd. Net zoals er vele lympfeklieren in je lichaam zitten zijn er ook veel chakra’s. Deze zijn allemaal onderling verbonden door 7 grote wielen/chakra’s. Chakra’s zijn verbonden met het centrale zenuwstelsel.

© Yoga Maastricht